A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény új intézményként hozta létre az iskolákban az iskolaszéket.
A törvényhozók azért adtak jogokat és feladatokat az iskolaszéknek, hogy érvényesüljenek a helyi közösségek elvárásai, hogy az oktatásban érintettek képesek legyenek képviselőiken keresztül befolyásolni az intézményi döntéseket.
Az iskolaszék az iskola részeként működik, fontos érdekegyeztető fórum.
Az iskolaszék működésének szabályait és szervezeti rendjét az érvényes jogszabályok figyelembevételével helyben kell kialakítani. A mátészalkai Esze Tamás Gimnázium Iskolaszékének működését az iskola Szervezeti és működési szabályzata (SZMSZ) tartalmazza.
Az iskolaszék jogosítványai
Jogosult véleményt nyilvánítani a nevelési-oktatási intézmény működésével kapcsolatos valamennyi kérdésben.
Korlátok nélküli javaslattevő jogkörrel rendelkezik a nevelési-oktatási intézmény irányításával, a vezető személyével, az intézmény egészét vagy a tanulók nagyobb csoportját érintő kérdésekben.
Az iskolaszéknek egyetértési joga van
A házirend elfogadásakor. (A házirend a közoktatási törvény 40.§-ának (6) bekezdése szerint állapítja meg a nevelési-oktatási intézményben a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, az iskolai munkarenddel kapcsolatos rendelkezéseket.)
A nevelési-oktatási intézmény működését alapvetően meghatározó szervezeti és működési szabályzat elfogadásakor
Az iskolaszék alapvető céljai
Segíteni a hatékony oktató-nevelő munka feltételeinek megteremtését.
Segíteni az iskolai önállóság megteremtését.
Az iskolát segítő társadalmi erők összefogása.
A nyitott és toleráns iskola megvalósítása.
A pedagógusok és a szülők aktív közreműködésének elősegítése a gyermekek érdekében.
Az iskola alapvető működési és pedagógiai dokumentumainak egyeztetése a felhasználókkal.
Az oktatás minőségének javítása.
Az iskolaszék alapvető feladatai
Az oktató-nevelő munkát elősegítő szülők, lakóhelyi közösségek, gazdasági szervezetek és intézmények tevékenységének összefogása.
A helyi társadalom, elsősorban a szülők, diákok oktatással kapcsolatos érdekeinek képviselete.
Az iskola hatékony gazdálkodásának segítése.
A magas szintű oktatás lehetőségeinek megteremtése minden tanuló részére.
Az igazgató kinevezése, felmentése, a vezető személyével kapcsolatos kérdésekben véleményalkotás.
Az egészséges életmódra nevelés feltételei megteremtésének elősegítése.
Források feltárása (anyagi is) az oktatás-nevelés hatékonyságának érdekében.
A nyilvánosság folyamatos tájékoztatása az iskolaszék munkájáról.
Folyamatos tájékozódás a tanulókat és a szülőket érintő kérdésekről.
Az Esze tamás Gimnázium iskolaszékének tagjai:
Iskolaszék elnöke:
Kapturné Bíró Beáta
Iskolaszék titkára, a fenntartó képviselője
Szabó Attila
Tagok:
Dr. Kukuts Anna
Lukács Bertalan
Molnár Istvánné
Pethőné Budai Krisztina
Rozgonyi Dezső
Az Iskolaszék bármelyik tagjának jelezni lehet az oktatással,
az intézmény működésével kapcsolatban felmerülő észrevételeket,
javaslatokat. A felmerülő kérdéseket az iskolaszék tagjai jelzik az
iskola vezetése felé, iskolaszéki ülésen megbeszélik, és igyekeznek
megoldást találni a felmerülő problémákra. Örömmel fogadják a pozitív
észrevételeket is, mivel ezek irányadóak lehetnek a nevelési-oktatási
munka továbbfejlesztése során.
Az Iskolaszék tagjainak rövid bemutatkozása, elérhetőségük:
Kapturné Bíró Beáta
Képesítése: tanító-magyar-drámaszakos tanár
Munkahely: Széchenyi István Általános Iskola Mátészalka
Kötődése az intézményhez: